vseOvinu.czAutoelektrikaTravelAsistE-motorsportVACHTA.CZ

Technický rádce

Najdi -  Popis pneumatiky
Montáž pneumatik Montáži pneumatik je třeba věnovat z bezpečnostních důvodů mimořádnou pozornost a měl by ji proto vykonávat jen řádně zaškolený pracovník. Používejte vždy jen disková kola předepsané velikosti, v dokonalém technickém stavu, tj. mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků rzi a v případě ocelových kol opatřená i ochranným nátěrem. V případě montáže nových plášťů použijte současně i nový bezdušový ventil nebo novou duši. Bezdušové pláště (Tubeless) montujte vždy jen na ráfky s bezpečnostním provedením profilu dosedací plochy (např. typu HUMP). Tlak vzduchu při montáži (tzv. "dosedací tlak") může dosáhnout až 150 % nejvyšší tabulkové hodnoty, nesmí však přesáhnout 350 kPa.
Při montáži bezdušových pneumatik musí patky pláště překonat profil HUMP. Tlak po překonání této bariéry by neměl překročit 350 kPa, jinak vám hrozí nebezpečí prasknutí patkového lana. Správně nahuštěná pneumatika by se měla po namontování dynamicky vyvážit.
Před nasazením nových pneumatik na vozidlo by jste měli zkontrolovat a popřípadě seřídit všechny geometrické prvky podvozku a pokud je to nutné vyvážit kola přímo na nápravě. Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti nečistotám a následné netěsnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.
Huštění pneumatik Doporučené huštění každého automobilu je uvedeno v manuálu vozidla. U mnohých automobilů je zároveň na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u zámku dveří řidiče. Tlak v pneumatikách Vám radíme několik krát ročně překontrolovat. V současné době se pneumatiky hustí nejen vzduchem, ale i speciálními k tomu určenými plyny. Speciální plyn pro huštění pneumatik (většinou dusík) má hlavní přednost v tom, že nezvyšuje svůj objem při rostoucí teplotě. Proto jsou pneumatiky nahuštěny stejným tlakem jak za studena, tak po zahřátí a mají také oproti vzduchu snížený únik. Tyto faktory příznivě působí hlavně na výdrž pneumatik a jejich opotřebení. Takto nahuštěné pneumatiky se mohou v případě potřeby samozřejmě dohustit i normálním vzduchem, dochází ale k určitému znehodnocení směsi.
Opotřebení pneumatik - hloubky dezénu Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou.
V dnešní době má řada pneumatik indikátory stupně ojetí – jedná se o barevná zvýraznění nebo lehké zářezy v pneumatikách. Nejlepší informace o funkčnosti dezénu tedy získáte pomocí těchto indikátorů – předpokládejme, že výrobce dokáže nejlépe určit funkční hloubku dezénu (navíc je motivován k co nejpřesnějšímu určení – potřebuje prodávat, ale zároveň být konkurenceschopný výdrží pneumatik).
Hloubky v mm: Zimní pneumatiky by podle zákona ČR měly mít hloubku dezénu minimálně 4mm. Letní pneumatiky musí mít min. 1,6mm podle zákonů ČR, v některých státech je však hranice minimální hloubky 3mm.
Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5000 km) při zachování smyslu otáčení kol.
Skladování pneumatik Pneumatiky na discích se skladují poskládány na sobě nebo zavěšeny. Pneumatiky bez ráfku se skladují postaveny vedle sebe, aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněné pneumatiky, doporučuje se cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočit. V každém případě se doporučuje pneumatiky po sezóně před namontováním na vůz nechat znovu převážit v servisu. Skladování plášťů a duší je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanu těmto výrobkům škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje ve formě drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť a duše nesmí dále přijít do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), které způsobují, že pryž se stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti vulkanizátu.
Volba pneumatik a diskových kol Pneumatiky pro daný typ vozidla určuje vždy výrobce vozidla ve spolupráci s výrobcem pneumatik, přičemž je přípustné používat pneumatiky s vyšší kategorií rychlosti, např. 'H' místo 'S'. Stejně tak je povolený i vyšší index nosnosti, např. 82 místo 80. Při změně pláště za jiný rozměr je třeba dodržet zákonné předpisy, tj. změna musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla. Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na téže nápravě smějí být tzv. shodné pneumatiky (tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Konstrukcí osobních plášťů v tomto případě je myšlena konstrukce diagonální, radial-textil (kostra i nárazník jsou z textilních kordů) a radial-steel (kostra - textilní kord, nárazník - ocelový kord). Vzájemná kombinace plášťů těchto konstrukcí na vozidle není dovolena. Další podrobnosti viz Vyhláška Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích č. 102/95 Sb., § 37.
Index nosnosti (LI - Load Index) Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.
LIkgLIkgLIkgLIkgLIkg
50190 65290 80450 95690 1101060
51195 66300 81462 96710 1111090
52200 67307 82475 97730 1121120
53206 68315 83487 98750 1131150
54212 69325 84500 99775 1141180
55218 70335 85515 100800 1151215
56224 71345 86530 101825 1161250
57230 72355 87545 102850 1171285
58236 73365 88560 103875 1181320
59243 74375 89580 104900 1191360
60250 75387 90600 105925 1201400
61257 76400 91615 106950 1211450
62265 77412 92630 107975 1221500
63272 78425 93650 1081000 1231550
64280 79437 94670 1091030 1241600
SI - indexy rychlosti Index rychlosti udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
SymbolLMNPQRSTUHVWZ
Rychlost120130140150160170180190200210240270>270
Speciální technologie - Dojezdové technologie Nazývané Run flat nesou různá označení podle výrobce - obecně Run flat (Pirelli, Nokian), ROF (Dunlop, Goodyear),HRS (Hankook) SSR (Continental) nebo DSST (Dunlop). Díky speciálním výztuhám pneumatiky zabezpečí, že při defektu na pneumatice je možné dále pokračovat v jízdě - maximálně však rychlostí 80km/hod a to 80km. Pro využití těchto technologií musí být podpora od výrobce vozu - zaveden systém kontroly a výstrahy při poklesu tlaku v pneumatice!
Co znamenají některé další značky uvedené na pneumatikách TL - (Tubeless) znamená bezdušové pneumatiky, v dnešní době téměř všechny auto pneu
TT - dušové pneumatiky
XL - zesílené provedení
MT - speciální terénní pneumatiky
M+S - (Mud+Snow) pneumatiky můžete používat za každého počasí - tedy i v zimně na sněhu
Provozovatel portálu: Jiří Vachta jiri@vachta.cz; mob: +420 739 229 447